Ninejsza publikacja zawiera przykładowy scenariusz zajęć współpracy z Czeską szkołą w ramach regionalego projektu dydaktyczno wychpwawczego.
Inspiracją do zorganizowania naszego spotkania był plan wychowawcy szkoły. Jednym z zadań tego planu pod hasłem: „Wychowanie patriotyczne, dziedzictwo kulturowe w naszym regionie, edukacja kulturalno-turystyczna”, były zabytki naszej miejscowości i okolic. Podjęliśmy realizację tego zadania. Ważnym elementem była dla nas integracja europejska. Wspólnie z nauczycielami ze szkoły czeskiej rozpoczęłyśmy przygotowania mające umożliwić naszym uczniom poznanie zabytków i ciekawych miejsc obu miejscowości. Naszym celem jest ukazanie podobieństw i wspólnych cech a także różnic.
TEMAT ZAJĘĆ:
Zabytki i ciekawe miejsca naszej okolicy (Syrynia i Mokra Lazka).
CELE OGÓLNE:
Poznanie zabytków i ciekawych miejsc naszej okolicy.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
O stwarzanie warunków do postrzegania regionu jako części naszej Ojczyzny i poznanie „małej” i dużej ojczyzny,
O kształtowanie więzi społecznych i narodowych,
O nadawanie należnej rangi „małej” ojczyźnie w kształtowaniu osobowości ucznia,
O kształtowanie nowych dbałości i szacunku dla dóbr kulturowych regionu,
O kształtowanie tolerancji dla różnorodnych form kulturowych i umiejętność w kontaktach z ludźmi i przyrodą,
O budzenie szacunku i miłości do tradycji,
O kształtowanie kompetencji współdziałania i współżycia z ludźmi,
O stwarzania sytuacji, w których dziecko stopniowo odkrywa i akceptuje siebie i innych,
O wprowadzenie w dziedzictwo kultury narodowej i europejskiej,
O rozbudzanie wrażliwości estetycznej i zachęcanie do twórczej ekspresji, rozwijanie uzdolnień indywidualnych,
O wdrażanie do właściwego planowania i organizowania procesu prowadzącego do powstania nowego wytworu,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kasety z nagraniami śląskich melodii ludowych, farby, kredki, papier, modelina.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
O Powitanie gości i czynności organizacyjno-porządkowe.
O Wprowadzenie do tematu zajęć.
O Przejście na Kopiec – (Wielikąt, Grób Bordynowskiej Pani).
O Wykonanie prac plastycznych – ekspozycja.
O Obiad.
O Wyjazd do Bukowa, Krzyżanowic i Tworkowa (Kapliczka różańcowa z 1770 roku, Spichlerz z 1812, Mini Zoo, Pałac w Krzyżanowicach, Kościół p.w. św. Piotra i Pawła w Tworkowie, ruiny zamku w Tworkowie).
O Zabawa w Mini Zoo.
O Pożegnanie gości.
Uczniowie w swoich szkołach wykonują prace plastyczne, które zostaną wymienione przez szkoły i wyeksponowane na planszach lub wykonanie albumu.
Opracowały
Urszula Grychnik i Elżbieta Hetmaniok